Sunday, November 29, 2020

Rumah Mutiara Kata 32

 Nota: sumber bacaan ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.


      "Dengki pada manusia 
adalah pembaziran masa yang paling teruk"

huraian : Sifat dengki adalah salah satu sifat mazmumah atau sifat tercela. Ianya merupakan penyakit hati yang menyebabkan seseorang menanam dendam, marah dan iri hati dengan kelebihan, rezeki mahupun nikmat yg diperoleh orang lain. Disebabkan sifat dengki ini, ianya boleh menyebabkan masa seseorang ditarik dengan merancang pelbagai jenis kejahatan yang mana sepatutnya digunakan untuk keraah kebaikan. Padahal, adalah lebih baik, kita bersyukur dengan apa yg masih Allah rezekikan kepada kita tanpa melihat apa yg kita tiada. Buanglah sifat dengki sejauh-jauhnya dan perbaiki lah diri kita kearah lebih baik untuk mendapat pandangan Allah. Janganlah kita membazir masa dengan berdengki kepada orang lain...kalau nak dengki pun...biarlah dengki dengan kebaikan yg dilakukan...cemburu untuk melakukan ketaatan...moga2 kita pun diberikan hidayah untuk melakukan hal yg sama sepertinya. InsyaAllah.

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...