Tuesday, December 15, 2020

Saya Gadis Banjar : ABANG BAIN CARI TIRAM BATU

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.







بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

Minggu lepas abang bain balik dengan isteri dan anak-anaknya. biasanya kalau abang aku balik, dia memang suka buat aktiviti 'explore' nya. Tiba-tiba hilang dan bawa balik tangkapan dari hutan lah, kebun lah. tapi kali ni dia bawa balik hasil tangkapan dari laut. Pantai apakah dia sebut..aku tak ingat.

Malam tu, abang aku tanya ada sesiapa nak makan tiram batu? 
Semua seperti takde jawapan...krik...krik...krik....sebab semua tak kenal dan tak pernah makan.

Abang aku buat keputusan yg macam kami semua perlu di perkenalkan dengan spesis rare dari laut ini. supaya kenal dan tahu rasanya tiram batu ni. Aku tengoklah abang aku keluarkan tiram ni dari plastik tangkapan beliau petang tadi.

macam batu kan?


aku pun pertama kali tengok...seperti teruja. Abang kata mahkluk ni dia lekat dekat batu tepi-tepi laut...pantai...kalau nak ambil kena pakai kapak ke...tukul ke...baru tercabut. ni kena rebus dulu dengan air dalam 10 ke 15 minit macam tu. 


sesi rebus batu....


okay, tunggu.....tunggu....tunggu....tak sabar nak makan...


dah siap rebus...


isinya sedap sangat...


kalau nak buka tiram ni, tak boleh pakai tangan. kena pakai peralatan lain. macam kami, kami guna pengepit dengan gunting. nampak macam sikit kan...tapi dalam satu tiram tu ada banyak isi tiram lain sebab dorang ni melekat-lekat antara satu sama lain. Sebab tu kalau dekat pasar atau market, takkan jual secara timbang tapi dorang akan jual secara satu ketul berharga Rm 1 atau Rm 2. Memang sedap sangat isinya, macam rasa kerang dan ketam. Abang aku makan dengan perahan lemon dan cicah dengan sambal kicap pedas. Aku pulak makan dengan sos cili je. yang penting kami makan ramai-ramai lebih 10 orang.


perah lemon dan sambal kicap pedas...


uyuh mencari, ngalih membuka, tapi nyaman di mamah.








Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...