Tuesday, September 18, 2012

Saya Gadis Banjar : Suahkah Ikam Batakun?


Nota: sumber bacaan ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

...................


syukran kerana sudi melawat ke blog amal, THankS Yaa!

Ayah amal yg segak,
ayah pun pakai baju PBM 
Hai semua yang sedang membaca.
Memang amal merupakan anak banjar, sebab amal selalu bertanya siapa keturunan amal, adakah banjar bujur atau banjar di celup.

Perkembangan yang baik di Malaysia kerana sudah ada Pertubuhan Banjar Malaysia. 

Suahkah Ikam Batakun maksudnya pernahkan kamu bertanya?

Kucing yang glamor
Pada pembaca sekalian suahkah ikam batakun dekat ahli keluarga masing-masing yang mungkin ada di kalangan korang ini anak banjar. Alhamdulillah Sejak kecil lagi suasana keluarga bercakap menggunakan bahasa Banjar. Belah emak pun cakap banjar, dan belah ayah begitu juga. disebabkan dari kecil telinga ni selalu mendengar bahasa banjar, dapatlah diri ni memahami bahasa tersebut. Mungkin tu salah satu faktor. Tapi kalau bahasa jawa, saya angkat tangan sebab memang tak faham.


Paling seronok masa dulu, bila semua keluarga balik dan berkumpul ramai-ramai. Masa arwah nenek masih ada, tak perlu tunggu hari raya sentiasa ada yang balik nak melawat. Paling meriah bila dahh berkumpul ni dapat buat wadai kiping, berbual-bual dan masak-masak.

kalau aruh(kenduri), selalunya ada wadik (ikan pekasam), kalau makan tengahari atau malam, akan ada ikan wadik a.k.a ikan pekasam la, ma ai baunya cukp mengancam jiwa..kalau dah bangun dan basuh pinggan, memang of course akan ambil balik pinggan tu dan makan semula...tu dia..


p/s: Suahkah ikam batakun?..amal selitkan link http://www.youtube.com/watch?v=c63s3j2V8sc
Setinggi penghargaan kepada penyair / penulis / pendeklamasi sajak asal ini, Tuan Hj Ahmad Jawawi Najar dari ipoh Perak.

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...