Sunday, December 23, 2018

TRAVELOG : DISEBALIK CERITA KE KEDAH 1

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...



PERAK-PERLIS-KEDAH


Ayah Amal balik dari kerja pukul 5 petang. Masa tu hari Jumaat. Amal dengan adik-beradik yang lain baru sahaja selesai menunaikan solat asar duduklah tengok tv. Ayah yang belum sempat buka kasut terus berbicara seperti ini.

"siap...siap. pukul 6 kita jalan pergi Kedah!"

kitorang punya reaksi be like...

"Haaa??...pergi Kedah? pukul 6?" Biar betul?" 

Nampaknya bukan mimpi, bukan main-main. Ini betul-betul. Jadi, dalam masa yang tak sampai satu jam...terpaksalah kami packing baju dengan nak mandi dan bersiap lagi. Dia punya kelam kelibut tak tau nak cakap macam mana. Alhamdulillah tepat pukul 6 kami semua siap. Done!.

Amal sebenarnya tak tahu apa tentatif program perjalanan ayah ni...sebab semuanya dalam kepala ayah. Jadi, tak boleh nak agak. Rupanya nak bawa kami makan ikan bakar dekat negeri perak. Patutlah keluar awal sangat.

Segar dari lautan

Sambil tunggu ikan bakar


Macam-macam jadi di Perak

Amal tengah fikir nak cerita ke tak nak cerita...menarik ke tak menarik...

ceritalah...

Lepas kami keluar dari kedai makan  dekat pukul 10 malam...ayah teruskan perjalanan sampai dekat petronas sebelum simpang Terong, Perak. Kami singgah solat isyak dekat Petronas dulu. Lepas keluar dari Petronas...Amal cakap dengan ayah kenapa bunyi tayar kereta macam lain macam je. Ayah pun bagi signal ke bahu jalan dan berhenti. Bila ayah turun dan tengok tayar.

"Allahuakbar...tayar pecah"

Amal sengih je. Teringat terus peristiwa dekat Lebuhraya Seremban masa balik dari Pahang.Ayah ambil pusingan yang sangat jauh. Dari Pahang turun ke Johor naik ke Melaka baru sampai Selangor. Tapi sebelum masuk Selangor...Tiba-tiba tayar pecah dekat seremban.

Berbalik semula cerita di Perak. Tayar disahkan pecah pukul 11.30 malam. Ayah slow-slow bawa kereta ketempat yang lebih terang dan sesuai nak tukar tayar. Memunggah lah beg-beg baju di bonet sebab nak ambil tayar kecemasan.

Macam2 dekat bonet

Ayah sorang je lelaki kan, jadi Amal ni pun gilir-gilir dengan ayah pusing Jack. Alhamdulillah Amal pandai tukar tayar. Eceh...

Alhamdulillah...setel tukar tayar. Pukul 12.30 pagi. Ni pakai tayar kecemasan. Lepas sejam perjalanan. Amal cakap dengan ayah...bunyi tayar ni lain macam. Ayah apa lagi terus berhenti.

"Allahuakbar...tayar kecemasan ni pun pecah"

Termenung kejap ayah. Jalan tu gelap takde lampu. Jam pun dah pukul 1.30 pagi. Amal cadang dengan ayah patah balik. Cari jalan terang.

Ayah pun slow-slow bawa kereta sebab tayar pecah dah kan. Ayah nampak ada surau...ayah pun berhenti. Ayah kata dengan kami tidur sinilah dulu. Ayah keluar dari kereta tak tahu berjalan kemana...

Alhamdulillah...ayah kata ada orang dekat kedai runcit tu nak tolong. Amal pun tengok kat kedai tu ramai betul lelaki. Tuan kedai tu bagi pinjam tayar kereta dia dekat ayah. Dorang ramai-ramai tolong tukarkan tayar.

Ayah bawa kereta ke kedai


Syukur sangat...Allah datang kan pertolongan pada waktu-waktu yang kalau ikutkan semua orang dah tidur.

Tepat pukul 2.30 pagi semuanya selesai. Bukah Ayah je dah boleh tarik nafas lega, kitorang pun dah boleh bernafas sikit. 10 minit dari tempat kejadian kereta ayah meluncur masuk ke Lebuhraya Taiping dan mulakan semula perjalanan ke Kedah.  Mudahan perjalanan ini dilindungi Allah.

Tido dalam kereta 

Ayah tak tidur tau.

sambungan di Travelog: Disebalik Cerita ke Kedah 2.






Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...