Saturday, June 20, 2015

MARHABAN YA RAMADHAN

Nota: sumber nukilan kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis hebat lain yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah...segala pujian hanya kepada Allah swt...dah masuk dalam bulan Ramadhan kan. cepat betul masa berlalu. 

Ramadhan Kareem!!!
Allahuakbar.

Sungguh luas kasih sayang Allah pada hambanya...

Bulan Ramadhan adalah bulan yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat islam di dunia, kerana bulan Ramadhan ini adalah bulan yang Allah anugerahkan buat kita. Banyak gelaran yang diberi dalam bulan Ramadhan antara gelaran bulan Ramadhan:

1. Shahrul Mubarak (Bulan yang penuh Keberkatan)
2. Shahrul Magfirah (Bulan Keampunan)
3. Shahrul Tarbiah   (Bulan mendidik)

Disebabkan terlalu banyak kelebihan di dalam Bulan Ramadhan, maka marilah kita berusaha bersama-sama dalam berlumba-lumba melakukan kebaikan. Jangan sampai kita menyesal apabila Ramadhan telah berlalu pergi. Tanamkan niat, jadikan ini Ramadhan Terbaik.

Dalam Bulan Ramadhan terdapat banyak amalan yang boleh dilakukan. Tapi Amal cuma nak kongsikan 3 yang utama dalam Bulan Ramadhan.

1. Membaca Al-Quran.

membaca Al-Quran
yup!..kalau korang tanya Amal, apa yang paling best boleh dilakukan masa bulan Ramadhan...that's my answer sebab Allah swt gandakan pahala membacanya. Jangan cakap takde masa!...beri masa. Nescaya akan ada masa. Membaca Al-Quran bukan kena duduk atas sejadah je. Change your mind dear, membaca Al-Quran boleh buat bila-bila masa je. Tunggu traffic light, tunggu member, tunggu bas, tunggu ktm, senang cerita bila-bila je. Kreatif la sikit nak baca Al-Quran. 

Imam Syafi'e, kalau bukan Bulan Ramdhan, beliau boleh khatam Al-Quran..1 kali 1 hari. Tapi masuk bulan Ramadhan, beliau khatam 2 kali 1 hari. Perghhh, MasyaAllah hebat sungguh.

okay...kalaupun kita tak mampu nak jadi macam Imam Syafi'e, kita bacalah 10 ayat 1 hari. eh..taknak?...bacalah 1 ayat 1 hari...kemudian fahamkan apa yang kita baca dengan cari ilmu mengenai ayat tersebut. 

2. Sedekah.

sedekah bukan duit je, banyak lagi cara untuk bersedekah, contohnya senyuman...tenaga...dan sebut perkataan yang baik pun sedekah tau. haaa...jangan main-main! 
Allah swt dah jamin, orang yang bersedekah ini takkan rugi...sedekah lah.

3. Jaga anggota badan.

Bulan Ramadhan bukan je kena jaga mulut, malah seluruhnya dari jaga mata daripada lihat benda maksiat, jaga mulut cakap sia-sia, jaga telinga dengar yang sia-sia, jaga tangan, jaga kaki, dan semua lah.

kalau sebelum masuk Ramadhan, kita suka berkata benda yang sia-sia, suka marah-marah, suka sebut perkataan kesat... maka tanamlah azam, bulan Ramadhan ini adalah titik permulaan kepada diri untuk berubah menjadi lebih baik. Usahakan diri kita untuk menjadi lebih baik dan terus istiqamah.


Kesimpulannya:

Rebutlah peluang yang telah Allah swt berikan kepada kita untuk berada lagi dalam bulan Ramadhan, hitunglah umur kita, jika 24 tahun umur, maksudnya dah 24 kali jumpa dengan Ramadhan...adakah kita masih lagi sama. Adakah Ramadhan yang disebut sebagai Bulan Tarbiah tidak memberi kesan apapun?...sama-sama kita muhasabah diri. Ingatlah, kita akan MATI, dan akan DISOAL, dan akan menghadapi ALLAH...ready jawapan? 

ada 3 jenis manusia apabila masuk dalam bulan Ramadhan:

1. Menjadi taqwa, sebelum Ramadhan amalannya biasa, semasa Ramadhan amalannya luar biasa dan apabila selepas Ramadhan, istiqamahnya dengan amalan tersebut.

2. Menjadi penyembah Ramadhan, sebelum Ramadhan amalannya biasa, semasa Ramadhan amalannya luar biasa, namun selepas Ramadhan dia kembali semula macam mana keadaannya sebelum Ramadhan, dan tinggalkan segala amalan semasa Ramadhan.

3. Menjadi sia-sia, keadaanya sama sahaja. Ramadhan tidak menjadi manfaat pun buat dirinya. ada atau tidak Ramadhan tidak memberi faedah langsung buat dirinya. Sebelum, semasa dan selepas Ramadhan ibarat angin lalu. Amalanya kekal sama.






Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...