Saturday, June 27, 2015

Didik diri...Jangan Hipokrit, KITA HAMBA ALLAH

Nota: sumber nukilan kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis hebat lain yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, masih lagi diberi ruang dan peluang oleh Allah swt untuk berkongsi sedikit madah kata yang boleh menjadi peringatan buat renungan kita bersama.

^_^* 6 Rukun Iman  📚:
1.Beriman kepada ALLAH
2.Beriman kepada MALAIKAT
3.Beriman kepada KITAB-KITAB
4.Beriman kepada RASUL-RASUL
5.Beriman kepada HARI KIAMAT
6.Beriman kepada Qada dan Qadar

Sebagai orang islam yang beriman kepada Allah swt, sepatutnya kita lebih berusaha untuk mendidik diri kita agar patuh kepada perintahNya, mendidik keluarga kita agar sama-sama menggapai keredhaanNya, dan seterusnya mendidik masyarakat agar lebih memahami tuntutan sebagai khalifah Allah swt.

Oleh sebab itu, kita diwajibkan menuntut ilmu, jika tidak tahu pergilah belajar atau bertanya...tidak salah untuk belajar daripada Internet namun, yang lebih utama dalam proses pendidikan itu mestilah berguru. Ilmu Allah swt ini banyak. Tidak pernah terlewat untuk belajar. Belajar lah. Seimbangkan antara ilmu dunia dan ilmu akhirat. 

Didik lah diri kita ini supaya mengenal Allah swt, yang mana boleh menjuruskan diri kita ke arah kepatuhan dan peribadatan kepadaNya untu kebaikan di dunia dan akhirat. 

Cara mengenal Allah swt:
1. gunakan akal dan renung setiap penciptaannya 
2. kenali nama-nama Allah yang baik (Al-Asmaul Husna) dan sifat-sifat Allah.

"Hamba Allah yang yang menderhaka atau berdosa, jika dia bertaubat dan memperbanyakkan amal soleh, nescaya taubatnya akan diterima oleh Allah swt"

kita semua pernah terjatuh dan kadang kala alpa, tapi tidak pernah terlewat untuk berubah atau bertaubat, selagi mana roh di dalam jasad belum di tarik. 

Tanya soalan ini kepada diri kita....APA ERTINYA AKU MENGANUT ISLAM?
andainya, apa yang Allah swt perintah...kita tak pernah nak buat?
andainya, apa yang Allah swt larang...kita tak pernah nak kisah?

jangan Hipokrit, jangan kata kita tiada masa...pergilah menuntut ilmu..banyakkan pengetahuan berkaitan islam.

ingat!!!...kita ini Hamba ALLAH swt. 

kita akan MATI, dan kelak disoal. 

masyaAllah, nauzubillah min zalik, moga kita dijauhkan daripada kebencian Allah kepada kita. Moga umur yang Allah berikan kepada kita sentiasa dalam kebaikan.



Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...