Saturday, June 13, 2015

Saya Gadis Banjar : 5 TEMPAT TERBAIK DI SEKINCAN

Nota: sumber nukilan kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis hebat lain yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

The Best of Sekincan, haha...nampaknya tempat ni dah popular. Jadi, buat yang belum pernah menjejakkan kaki di sini, Amal akan kongsi 5 tempat terbaik di Sekincan.

1. SAWAH PADI

Yup!...sudah tentu lapangan sawah padi. Subhanallah...
Seandainya korang memandu dari arah Klang atau Kuala Lumpur mahupun Shah Alam korang akan dapat menikmati pemandangan Lapangan Sawah Padi setibanya di Sekincan.

Tapi, for exact kawasan penanaman padi di Selangor bermula di Kuala Selangor. ye la..maksud Amal kat Kuala Selangor tu mana nampak tepi jalan...kena belok dan masuk kampung dulu kan?...kan?...

Sama jugaklah Tanjong Karang kena belok dan masuk kampung baru nampak keindahanya.


2. PANTAI 

Walaupun bukan pantai yang boleh di buat mandi-manda, tapi kewujudan pantai lumpurnya menjadikan ia salah satu tarikan yang unik. 

Boleh makan makanan laut yang best macam mentarang, kerang, remis, kijing dan macam-macam lagi.

oleh sebab itu, sumber makanan laut dekat sekincan tersangat murah. Uish...menangis kalau tengok harga. 

InsyaAllah...doakan para nelayan agar murah rezeki sentiasa.


3. PARIT

Amal tak tahu kalau ada kawasan lain dekat dalam Malaysia ni yang gunakan nama tempat tu parit macam kat Sekincan. Parit yang bernombor. 

mungkin ada...hmm macam kat johor seperti Parit Jerman, Parit Botak dan lain-lain lagi.

Kampung Amal parit 10, haha..ada rasa nak jelajah tak. Banyak ikan ma!...
sebut nak ikan apa?...tapi kena cari sendiri lah. haha...

Ikan puyu, ikan sepat, ikan haruan, ikan keli, ikan lampam, ikan lundu, dan spesies lain yang hidup dalam parit. pergh!!! dapat panggang ni...meleleh...

4. LADANG, KEBUN DAN KILANG

Boleh melawat ladang mahupun kebun, kat sini banyak kebun.

Sebab kalau ada pemilik tanah yang rasa macam dah boring tanam padi, dorang akan tukar mood dengan tanam tanaman lain seperti pelam, cili padi, keladi, jagung atau apa sahaja yang dorang minat.

Dekat Sekincan, ada beberapa kilang pemprosesan padi, jadi ramai yang buat lawatan ke kilang-kilang tersebut. Buat lawatan sambil belajar katanya. Alhamdulillah syoknya..dapat menuntut ilmu.

5. APA YANG ANDA RASA TEMPAT TERBAIK DI SEKINCAN

Tentulah yang terbaik di Sekincan, bagi Amal adalah kampung halaman ku. Entahlah, tak boleh nak terjemah dengan tulisan, sebab yang terbaik adalah Sekincan itu sendiri. 

Bagi Amal okay...tak setuju takpe. No hal.

Suasana, udara, angin dan pemandangannya kombinasi yang menjadikan Sekincan tu best.

___*______*____________*____*__________**________________*________________*_____*

Kesimpulannya, Amal bukan nak promosi suruh ke Sekincan ataupun nak cakap betapa bagusnya Sekincan. 

Taklah, cuma nak kongsi. Setiap tempat yang Allah swt ciptakan ada kelebihan dan cukup-cukup indah buat hamba-hambaNya. Banyakkan ucapan syukur kepada Allah swt yang telah memberikan rezeki.

Yela Amal kan membesar di Sekincan. sudah tentu sayang. sama lah macam korang. kalau orang tanya tempat terbaik, the answer must be your place right? No worries No fight...deal?

# kita kan dari tanah, hidup atas tanah, mati pun tanam dalam tanah...sudah-sudah lah perangai melangit. 





Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...