Saturday, August 15, 2015

CERPEN: Min-Min bertemu Pokok Pelam

Nota: sumber nukilan kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis hebat lain yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Tak mahu bersoal jawab dengan anak-anak syurga, ada masa terus Amal taip. Huhhh, selamat membaca.

watak-watak dalam cerpen:
1. Min-min
2. Pokok Pelam

*amaran!!!...cerpen ini berkaitan kucing, tiada kena mengena dengan manusia...



Huargh!!!...luas Min-min menganga nak menunjuk kan dia baru bangun dari tidur yang lena. Min-min lambat-lambat buka mata. Bangun pun seakan seekor kucing yang pemalas.

Setelah Min-min benar-benar telah membuka matanya, Min-min terkejut dan kaku. Min-min merasakan tempat yang sedang dia berada bukanlah istana mahligainya yang selalu. 

Min-min toleh ke kanan, Min-min toleh ke kiri dan kembali menoleh kehadapan lantas meneguk air liurnya. where am i?

Min-min memanggil nama yibi dan wopie dengan kuat, berkali-kali Min-min panggil tapi yang kedengaran hanya bunyi unggas-unggas yang berada di dalam awanan. 

Uuuuu...kadangkala kedengaran juga bunyi burung hantu berbunyi, meremang bulu roma Min-min. 

Hairan Min-min, macam mana dia boleh tersesat sampai ke sini. Rasanya tadi dia baru lepas menyiasat kes sepuluh ekor tikus mati dibelakang rumah Pak Kamal. Pak Kamal bising-bising sebab banyak sangat tikus mati di belakang rumah. Jadi Min-min pun pergilah siasat ke belakang rumah nak tolong Pak Kamal mana tahu Min-min boleh jumpa punca. 

Apa yang Min-min ingat, Min-min kenyang. Lepas kenyang Min-min pun tidur. 

Hmm, puas Min-min fikir dan cari jalan macam mana nak balik, tapi Min-min tak jumpa-jumpa. Tengah Min-min jalan-jalan, tiba-tiba ada satu suara berkata "Aku Pokok Pelam, Kau tak boleh cakar akar aku! panjat boleh". 

Min-min pun tanya Pokok Pelam tu sambil merayu-rayu "eh, kenapa pula Pokok Pelam, kesiankan lah Min-min yang tersesat ni, Min-min nak balik rumah Pak Kamal" 

Pokok Pelam kehairanan dan kembali bertanya pada Min-min "kau kata kau sesat, Hahaha,..Min-min kau kan memang berada di rumah Pak Kamal. cepatlah naik"

"eh yeke?"soal Min-min kehairanan sambil memanjat akar pokok pelam dan keluar dari kolam yang dianggap hutan tadi.

"Yela Min-min, cuma kau tu jatuh dalam kolam kering Pak Kamal, kau tak sedar...kau ingat kau tidur, tapi kau pengsan 3 hari Min-min." jelas Pokok Pelam.

"Habis tu kenapa yibi dengan wopie tak cari Min-min" soal Min-min dengan nada sedikit merajuk.

Pokok pelam menjawab dengan nada yang perlahan dan seakan berbisik pada Min-min, "Psss, Min-Min dorang berdua lah yang bunuh tikus tapi tak makan."

Min-min dah agak, ini mesti kerja wopie. Dah tak reti, dia hasut yibi yang baik tu. Belajar pun tak habis lagi ada hati nak lawan cikgu. 

sabar je la...

Moral Kisah ni : 

1. Kita hendaklah berhati-hati dalam melakukan sesuatu kerja, jangan cuai macam Min-min tadi sampai jatuh.
2. Jangan malu untuk bertanya, jika kita menghadapi masalah. Pernah dengar pepath 'malu bertanya sesat jalan'.
3. Anak murid mestilah menghormati guru, kalau tidak jadi macam wopie dan yibi, ilmu tak berkat.

hasil nukilan; 
Pengembara Berbaju Kurung| Dayang Bungah























Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...