Monday, August 31, 2015

Saya Gadis Banjar : Hidup Macam Kelapa

Nota: sumber nukilan kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis hebat lain yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah...cuti merdeka ni, godek-godek laptop sendiri dan jumpa gambar-gambar lama masa arwah nenek (al-fatihah) masih ada dekat kebun kelapa. Memang cadang nak buat entry pasal Kebun Kelapa tapi masa tu agak terhad sikit.

Masa saya duk menanam anggur(nganggur der) orang lain namanya tanam anggur tapi saya tanam kelapa. Ambil upah mengopek kelapa, jual kelapa dan apa sahaja yang berkaitan Kelapa. Dalam banyak-banyak Pokok. paling Amal suka pokok Kelapa lah. nak tahu sebab apa?

sebabnya:
1. akar: manusia memerlukan kekuatan dari dasar macam pokok kelapa, walaupun batangnya kuat tapi kalau akarnya lemah...tumbang juga. thats mean, strenght our iman!. 

2. Batang : tubuh badan manusia boleh diibaratkan macam sebatang pokok kelapa kerana setiap satu batang pokok kelapa itu saling bergantung diantara satu sama lain, begitu juga tubuh badan...setiap sendi yang terdapat pada batang tubuh saling bergantungan. from top to toe.fikir dan renung.

3. buah kelapa; Buah kelapa ni ibarat mulut yang keluar dari sebatang pokok kelapa. kadangkala buah kelapa nya cukup cantik, sedap dan elok. namun kadangkala buahnya ada yang kurang. Begitu juga mulut manusia. seandainya di jaga dengan baik maka hasil yang keluar dari mulut juga baik. mesti sedap didengar macam air kelapa. mudah diteguk. seputih isinya.

4.Daun kelapa. Macam mahkota lah, lambang yang membezakan pokok itu, Daun kelapa ni unik, Allah ciptakannya lurus. supaya kita boleh jadi yang orang berada di jalan yang lurus. Iman macam sebatang lidi mudah dipatahkan tapi jika imannya kuat, tentu sukar untuk dipatahkan malah mampu pula membersihkannya jiwa yang lain bagai penyapu.

Aduhai, jiwa sastera memang meresap ke tubuh dan jadi darah daging. Maaf ye. Haha.

Itulah, kalau nak cerita pasal kelapa ni, macam-macam sebenarnya. Tangan orang yang mengopek kelapa pasti tahu bagaimana rasanya. Hidup ni macam kelapa. Tinggi. Tapi kalau takut jangan jadi kelapa yang tinggi. duduk rilex kat bawah macam rumput. 




hasil nukilan :
Pengembara Berbaju Kurung | Dayang Bungah

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...