Friday, December 23, 2016

Saya Gadis Banjar : BARAAN

Nota: sumber bacaan ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah.

Sorry guys, sebab lambat update pasal hari raya di Kampung Amal. teka dekat mana?..ouh ya di Pasir Panjang Sekinchan.


.........

dalam senarai planning Amal memang salah satu perkara yang saya patut kongsi adalah kisah baraan dekat kampung sebab memang ramai nak tahu apa tu baraan dan baraan tu macam mana kan?

apa itu baraan? Pertamanya baraan adalah salah satu perkataan banjar. Dalam bahasa melayu kita akan sebut sebagai "berarak" maksudnya beramai-ramai, bila kita convert kepada bahasa banjar...(okay dalam entry yang lepas-lepas Amal ada cerita yang perkataan banjar ni suka menambah)...haha macam tu jugalah yang terjadi kepada perkataan baraan ni. dari berarak kita tukar jadi "baraan"...taraaaa!!!


kalau tercari-cari apa itu banjar boleh baca dulu dalam entry Amal iaitu Saya Gadis Banjar : Penutur Bahasa Banjar

alright, sekarang kita move on ke baraan ni sebenarnya macam mana? 

konsep baraan?
konsep baraan ni cukup senang...ingat ini berlaku semasa hari raya. Rumah dekat kampung Amal ni jenis jarak-jarak tak macam dekat bandar sebab kawasan sawah padi, masing-masing duduk dekat petak sawah. jadi nak dapat 10 biji rumah pun gigih nak habiskan baraan. 

Macam Amal cakap baraan ni maksudnya berama-ramai jadi konsep baraan semasa hari raya adalah berkumpul ramai-ramai dan pada masa yang sama kita akan ziarah rumah jiran-jiran dekat kampung dalam satu hari.

kalau kampung Amal sikit je dalam 20 ke 30 buah rumah. tapi nak habiskan ziarah semua tu dari pukul 8 pagi sampai asar juga lah. phewww!!!

ini sikit lagi...tapi kalau kawasan kebun rumah dekat 100 biji lagi puas nak habiskan...tapi takpe rumah kebun dekat-dekat sikit. tempoh masa pun sama juga. parking motor dekat tepi jalan...3 biji rumah boleh ziarah. 

tapi kalau sawah tak dapatlah...rumahnya sebiji-biji dan jauh tu pasal jadi lama.

dalam banyak-banyak kenangan baraan, baraan masa habis sekolah menengah yang paling best. (kalau ada member Amal yang baca ni, takde ke teringin nak buat lagi?)

masa tu kami buat sampai 3 hari untuk baraan. Hari pertama, kami buat baraan sebelah pantai. Hari kedua, sebelah sawah. Hari ketiga, baraan rumah-rumah cikgu kami dari Kuala Selangor hinggalah ke Sabak Bernam. konvoi motor ramai-ramai, biasalah masa ni lesen motor je ada, tapi kenangan masa ni paling indah...

okay. tamat.

usha gambar dulu...

berkumpul di rumah pertama



rumah seterusnya

ni rumah jiran...lepas ni baru rumah saya

alright...ni lah rumah saya

mak sibuk layan tetamu

budak-budak seronok main buaian bawah rumah

tetamu dah nak balik

baraan rumah sebelah pulak


mak nak gambar dengan kawan-kawannya

cantik kan deko rumah ni...

tengok tu..seronok mak dengan kawan-kawan...sebelum rumah terakhir



jika ada sebarang komen dan cadangan,
tinggalkan di ruangan bawah.

perkataan banajar hari ini:

ayuhak = jom

BM: jom pergi sawah
BB :ayuhak tolakan ka bandang

salam banjar

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...