Tuesday, May 9, 2017

CERPEN : Solehah seekor Min Min

Nota: sumber nukilan kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis hebat lain yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Tak mahu bersoal jawab, bosan kan?...ada masa ni, layan jelah. Huhhh, selamat membaca.

watak-watak dalam cerpen:
1. Min-min
2. Burung Pipit
3. Orang-orang surau
4. Ostat
5. Emak
6. Kuih-muih


Setiap hari Khamis akan diadakan Usrah mingguan di Surau Mahmudiah Pasir Panjang. Setiap kali usrah diadakan juga akan dijemput penceramah jemputan dari luar.

Macam biasa, rutin harian emak membersihkan surau pada petang rabu untuk digunakan esok. sambil tu min min akan ikut mak dari belakang ke surau. Tak tahulah apa yang dia nak buat dekat surau tu.

Mak menyapu tangga surau, halaman surau, tandas surau dan segalanya berkaitan dengan surau.

min min yang ikut tadi buat apa?

tentulah dia duduk termenung je. Apalagi yang dia boleh buat. Dia sedar dia tu dah warga emas yang sememangnya layak untuk masuk kilauan emas.

Tengah mengelamun memikirkan pertandingan kilauan emas tu, ada seekor burung pipit duduk mencicip makanan untuk anaknya dalam sarang dekat pokok pelam. Burung pipit tu tegur min min.

Ohoi...buat apa tu min min? mengelamun nak masuk kilauan emas ke? soal burung pipit.

Aha...tengah fikir lagu apa nak bawa nanti, ko ada idea pit? giliran min min pula yang bertanya.

ada...ada...apa kata kau bawa lagu meskiku rapuh dalam langkah...kadang tak sedar kau dah tua!...Jawapan bersahaja dari burung pipit.

ianya menyebabkan min min terasa deeeep!

Lantas min min terus mendapat hidayah untuk mengubah cara hidupnya yang agak sia-sia seperti tidur sepanjang hari, membunuh makhluk tak bersalah umpanya tikus dan makan tak berbayar.

Keesokannya hari khamis. Pagi-pagi lagi min min dah tunggu depan surau nak ikut majlis usrah tu. Hari tu min min benar-benar insaf dengan keadaan dirinya. Min min mengikuti bacaan surah Yaasin yang diketuai Ustazah Hanafiah dan duduk disampingnya sebagai tukang selak muka surat.

Begitulah rutin harian min min sejak 7 tahun yang lalu.

Kini min min semakin dikenali dikalang ahli jemaah surau dan digelar sebagai kucing yang solehah. Namun ada satu rahsia yang dibongkar oleh burung pipit. Sebenarnya min min ke surau sebab ada kuih-muih.

krik...krik...krik...

#kisah benar
#min min adalah kucing peliharaan penulis blog






Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...