Tuesday, May 9, 2017

Saya Gadis Banjar : KISAH DI SEBALIK IKAN WADIK

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...



Baru-baru ni keluarga datang ziarah Amal. Sebelum mak dan ayah datang, mak tanya nak bawakan apa-apa tak?

Amal pun request nak ikan wadik sebekas. Sebab my mother yang hebat ni, memang pakar pembuat ikan wadik.

kalau sesiapa tak pasti dengan apa yang akan dibincangkan ini, sila berenang ke lautan blog ini dan klik di entry HOT Amal...Saya Gadis Banjar : Penutur Bahasa Banjar. Terima kasih atas kesudian duduk mengusha-usha makalah di Blog ini.

okay...back to real story!

Selain dari bahasa yang unik, makanan orang banjar juga antara identiti kebanjaran seseorang banjar itu sendiri. Ingat tak yang mana sebelum ni Amal pernah post pasal wadai kiping. Wadai kiping ni lebih kepada desert lar...kira makanan pencuci mulut.

tapi hari ni kita nak cerita pasal makanan juga tapi sebagai lauk 'mengancam' dalam makanan.

Ikan wadik.

Orang banjar panggil ikan wadik. Manakala orang bukan banjar akan menggelar ikan wadik sebagai ikan pekasam. Ikan wadik cukup-cukup power dalam menarik selera orang makan.

teringat zaman dulu-dulu, masa Amal masih sekolah menengah dan arwah nenek Amal masih ada. Kalau waktu adik-beradik atau saudara mara berkumpul ramai-ramai...waktu makanlah waktu paling meriah. Dan makanan utama yang ditunggu semua orang adalah ikan wadik. Ini hal belum makan lagi, belum masuk mulut. Tapi masa goreng atas kuali, perghhh aroma diaaa....memang menusuk kalbu.

Percayalah, kalau kata takde selera makan...kalau digorengkan ikan ni. Nescaya akan terbuka nafsu makan dengan seluas-luasnya. (riak bebenor kata-kata ni).

Amal tahu masih ada soalan cepugangsa yang berjalan-jalan dalam kepala.

Ikan wadik tu nama ikan ke?

1. Tak, ikan wadik tu adalah gelaran yang diberikan keatas ikan-ikan yang di pekasamkan.

2. Ikan wadik ni merangkumi ikan pelbagai jenis dan saiz, antaranya puyu, sepat, lampan, keli, haruan dan lain2.

3. Lebih kuranglah macam ikan masin. Tapi tak sama.

4. Nak jadi wadik senang je, ikan yang dah siap siang dan dibersihkan kena letak dalam balang yang boleh tutup rapat. Tapi bahan-bahan untuk jadi pekasam adalah beras, garam, asam keping. beras tu kena kisar halus.

5. lepas seminggu peram, korang boleh goreng.

6. Goreng sampai garing2 atau ikut suka hati.

7. Tips penambah selera: hiris bawang besar merah banyak2 dalam 2 biji ke. lepas goreng ikan, guna minyak yang sama untuk goreng bawang tadi dalam kuali tu sampai layu (elak kehangitan) dengan beberapa hirisan cili kering.


Kalau korang amalkan tips yang Amal bagi ni ketika makan ikan wadik, memang akan bertambah-tambah nasi dalam pinggan. lagi-lagi tips bawang tu.


adui..tulis entry ni pun rasa nak makan!












Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...