Friday, March 27, 2020

Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

........….…

Sebelum Amal menukilkan pandangan di sini, ingin Amal nyatakan banyak sumber laman sesawang berkaitan isu Covid-19 daripada kerajaan antaranya Portal Rasmi KKM dan laman sesawang rasmi yang lain untuk melihat statistik, zona merah dan sebagainya untuk langkah-langkah pencengahan keselamatan mahupun kesihatan.

Tapi, ingat...just stay at home. okay!



Dalam infografik tu adalah waktu semasa Amal tulis nukilan ni. Apapun boleh kemaskini segala maklumat dari semasa ke semasa. okay!

Masa Covid-19 menular, kalau ikutkan Amal memang tak tahu apa-apa. Amal takde sumber maklumat yang betul-betul. Hanya sekadar dengar-dengar dan Amal tak ambil peduli langsung sebab situasi Amal ketika itu. Nama virus Covid-19 ni pun Amal tak tahu. Amal tak berbual dengan siapa-siapa, tak tengok tv, tak baca surat khabar, tak tengok YouTube, takde facebook, takde instagram, takde twitter dan tak buka google. Memang Amal putus langsung dengan dunia luar.

Sampailah diri Amal (macam baru sedar dari koma) kembali semula ke pangkuan keluarga pertengahan Mac. Ketika itu, Amal menonton tv di ruang tamu rumah Amal. Amal melihat siaran berita tentang larangan mengerjakan umrah.

"Eh, Mak...tak boleh buat umrah?...kenapa?" Amal tanya dekat mak sebab sangat pelik. Tak pernah tak boleh buat umrah.

"kan virus Covid-19, virus ni bahaya boleh bawa mati" mak Amal jawab

Amal tak tanya lebih lanjut dekat mak. Amal diam dan meneruskan aktiviti termenung. itu jelah aktiviti menarik yang Amal lakukan ketika balik dirumah.

Ayah Amal tak putus-putus bercerita tentang Covid-19 dan beliau berkata yang kilang tempat kerjanya akan ditutup sebulan. Tapi, ayah kata tunggu pengumuman rasmi dari Perdana Menteri. Kalau nak cerita pasal Perdana Menteri yang baru pun Amal tak tahu...kelakar sungguh.

okaylah.

Pada hari rabu bersamaan 18 Mac 2020, Perdana Menteri Malaysia yang ke-8 iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama 14 hari dengan tujuan untuk mengekang wabak ini terus merebak di kalangan masyarakat. Semua orang kena duduk rumah masing-masing dan jangan pergi mana-mana. Bukan apa takut korang tu pembawa virus.

Walaupun maksudnya kerajaan suruh untuk 'berkurung', tapi Amal bersyukur ini lebih baik. Sebab Amal berkurung dengan kelarga. Mak, ayah dan adik-beradik ada bersama dalam 'kurungan' ini. Tak kisah kalau dikurung sebegini. Amal happy sangat walaupun mimik muka Amal tak menunjukkan riak senyum dekat diorang.

Eh, tambah lagi 14 hari sehingga 14 April 2020. Selagi wabak ini belum dapat diatasi...selagi itu kerajaan tidak boleh memberikan kata putus.

Sama-samalah kita berdoa dan berusaha menjaga diri dan keluarga masing. Buatlah aktiviti yang berfaedah dan bermanfaat bagi yang masih sihat walafiat ni. Hargailah masa yang Allah berikan ini...

Hakikatnya semua manusia sedang diuji dengan musibah ini, cuma nya khas untuk yang ahli keluarga dipilih Allah menghadapi wabak ini secara langsung...Amal doakan semoga korang tabah dan banyakkan bersabar ye. Semualah...Amal nak cakap.

Inilah masa terbaik untuk kita luangkan bersama keluarga. Luangkan masa untuk diri sendiri. Luangkan masa dengan Allah. InsyaAllah...moga Allah ampunkan semua dosa kita yang lalu, sekarang dan akan datang.

Allah sayangkan hamba-hambanya yang bersabar dan bertaubat.















Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...