Saturday, June 20, 2020

Saya Gadis Banjar : PEMERAH TEBU TRADISIONAL

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

-------------------------------------------

Bosan juga petang-petang tak tahu nak buat apa. Bawah rumah Amal tu ada banyak buaian....sambil berbuai boleh merasakan angin sepoi-sepoi bahasa. ahahkkks...melalut.

okaylah, Amal nak kongsi satu benda 'rare'. Jarang nampak dimana-mana, mungkin ada di tempat tertentu sahaja.

contohnya rumah Amal.

Benda ni kita panggil sebagai alat pemerah tebu tradisional. Zaman sekarang dengan perkembangan teknologi, alat pemerah ini pun melalui revolusi untuk urusan komersial orang banyak gunakan mesin sebab lebih cepat, efisyen dan marketable untuk berniaga.


Amal pun pernah juga mesin tebu sendiri dengan ayah. Sebab bawa 2 guni tebu untuk diperah. kena hati-hati bila guna mesin tebu yg laju ni...takut terkepit je.




baiklah, balik ke cerita utama. alat pemerah tebu tradisional ni rasanya lebih selamat. sebab perah satu-satu je. tapi, penat lah sikit sebab banyak kerja. buat satu-satu...letak...tekan...sampai jus tebu tu menitis.






Jadi, kita Ada dua option nak perah tebu ni. Boleh guna cara traditional atau nak guna cara mesin. Dua2 mencapai tujuan yg sama...cuma hasil dan efisinmya yg berbeza. Kalau mahukan kekuatan tulang dan old school boleh guna yg lama. Romantik gitu. Lambat2 je dapat hasil...tapi mantap...rasa air tebunya.

Bye.

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...