Tuesday, June 16, 2020

TRAVELOG: DI SEBALIK CERITA KE KEDAH 2

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

Sambungan dari kisah Travelog: Disebalik cerita ke Kedah 1.


Alhamdulillah, kita dah sampai Kedah!!!!

Ingat lagi pagi tu, di Hentian Rehat susur keluar Lebuhraya Kedah. Amal dan keluarga berhenti untuk tunaikan solat subuh. 

Lepas tu cari sarapan. 

Kali pertama sarapan dekat Kedai Makan Kedah ni memang lain macam betul. Kami sekeluarga memesan menu yg sama iaitu kepingan Roti Canai Goreng dengan kuah pelbagai seperti Sardin dan Udang.

Jalan punya jalan ayah bawa pergi Padang Besar.

Tengok ni...

Memang ayah ni faham mak

Macam2 mak borong kat sini...dari sakit lutut boleh sembuh mak. Ayah pula layan je...siap bagi peruntukan kat mak nak beli apa.

Sampai zuhur Kat sini, kemudian ayah pun bawa kami pergi ke Guar Cempedak, Kedah.

Sebelum sampai kesana, Amal tengok cantik sungguh pemandangan padi. Rasa lain macam. Korang Kan tahu...rumah Amal  kan  memang tanah bendang. Tapi, bila pergi tempat orang ni...teruja pula rasa. Biasa padi sekinchan rata je...lapang je. Bezanya, padi dekat Kedah ada bukit bukau dan tepi lebuhraya. Kan lain macam tu.

Ada bukit belakang tu...

Lepas berapa jam...sampailah  kami di Guar Cempedak. Tapi Masa ni perut dah lapar. Tapi bergaduh dengan ayah. Ayah nak cari homestay dulu baru keluar makan. Tapi kami nak ayah singgah makan dulu, baru cari Homestay. Tak guna gaduh dengan ayah. Ayah bertekad nak cari homestay dulu. Maka dekat dua jam pusing2 Kat situ. Akhirnya lepas dua jam... Alhamdulillah dh jumpa homestay. Kami dah sangat lapar, tuan rumah pula lambat lagi. Kami pun singgah makan dekat Kedai dulu...sementara ayah jumpa tuan rumah ambik kunci.

Nice Kan...


Pagi2 checkout, Kita singgah ke Pasar Guar Cempedak Cari sarapan...sambil tu Kita tengok lauk2 basah yg segar2.


Sarapan nasi lemak ikan kembong

Pasar awam

Lepas pergi sini ayah bawa pergi naik Gunung Jerai. Memang cantik sangat...boleh tengok pemandangan sawah padi yg cukup cantik dari atas Gunung Jerai diliputi awan-awan putih yg tergantung. Rasa tak nak turun...nak duduk dekat atas dahlah sejuk. Bunga dekat atas ni cantik-cantik warnanya...mekar.


Amboi ayah...

Okay, dah puas Kat atas...apalagi turun lah...Kita nak pergi Pantai Merdeka pula. Destinasi terakhir Kita di Kedah sebelum Kita balik ke pangkal jalan. Kita nak cari hasil-hasil laut seperti ikan kering, ikan bilis, sotong kering dan macam2 lagi dekat Tanjung Dawai. Dari pantai merdeka nak ke Tanjung Dawai ni kena naik bot. Ataupun kalau korang dari Tanjung Dawai nak ke Pantai Merdeka. Boleh lah mana2.

Tanjung Dawai

Pantai Merdeka

Sedapnya...


Sebelum balik ke Sekinchan dan meneruskan perjalanan kami perkena dulu laksa dan ABC kat sini. Ingat Tak...pasal tayar kereta yg pecah sebanyak 2 kali dalam siri pertama travelog ni...balik tu ayah singgah ke kedai yg tolong tempoh hari untuk pulangkan tayar kereta yg dipinjam serta berikan sedikit buah tangan dari Kedah. Terima kasih sangat2.

Alhamdulillah...selamat sampai kat rumah. Satu pengalaman dan perjalanan yg sangat menyeronokkan. Ingat...lihat dunia dengan mengembara.

Bye. Jumpa lagi dalam trevelog akan datang.

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...