Thursday, September 13, 2018

REFLEKSI : HATIKU DIJENTIK...SENTAP

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

................


Ni nukilan dari Facebook Amal, kalau rasa macam dah pernah baca..ha yolah memang Amal cilok dari situ. Takpe curi dari diri sendiri...ngeh ngeh.

Alhamdulillah, Allah masih memberi rezeki masa dan kesihatan pada tubuh. Pada bulan Jun lepas, sekolah Amal mengadakan Majlis Ihtifal yang merupakan acara kokurikulum seperti kalam jama'e, tilawah, hafazan, syarahan, azan, khat dan acara2 menarik lagi lah.

Tahun ni, rezeki Amal dapat jadi juruacara acara Tilawah Al-Quran maksudnya dari awal hingga akhir dapat mendengar alunan-alunan ayat suci Al-Quran. Alhamdulillah. Ya Allah bersyukur sangat.  Walaupun sebenarnya hati ni sebenarnya menjerit2 nak meronda kawasan pertandingan nak tengok acara kalam jama'ei dan lain-lain. Dengar sayup2 je kalam jama'ei punya nada. Haha, hapalah. Pahala free pun tak nak ke??

Okay, setelah selesai semua acara lebih kurang pukul 11.30, job Amal pun dah selesai. Ada satu situasi yang benar2 menyentap hati jiwa dan sanubari Amal. Semasa Amal keluar dari tandas surau, ada seorang murid lelaki sedang solat dihujung suatu sudut surau. Sendirian. Alone...nobody. Amal agak budak ni buat solat Dhuha. Barangkali. Lama Amal perati...sampai selesai.

Amal mengagak dia adalah salah seorang peserta tapi tidak dikenali sekolah mana. MasyaAllah hebat kan dia! Bagusnya...tatkala murid2 lain seumurnya sedang sibuk makan, main dan berbual mengenai pertandingan hari ni, dia boleh ingat akan Allah. Amal sendiri yang acah2 sibuk bergambar dengan guru2 setelah habis acara tidak mampu jadi seperti dia.

Benarlah, kadang2 Allah jentik hati kita ni boleh melalui seorang kanak-kanak.

Amal.
kau kena balajar jadi macam budak ni.
Kebenaran dapat menjadi keinsafan.

itulah budak hebatnya.

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...