Thursday, September 13, 2018

Saya Gadis Banjar : KEPAH OH KEPAH

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

...................


Hujung tahun lepas Ayah ajak pergi laut. Mak memang angkat tangan tak nak ikut. Memandangkan anak-anak ayah yang ada kat rumah cuma Amal, Jiha dan Nonoi...maka kamilah mangsanya...haha.

ku relakan jiwa~ menjadi penghuni dalam sangkar hatimu...tiberrr
(lagu dalam hati..bila ayah ajak)

Ayah dengan motor kesayangannya Yamaha Sport lama yang banyak asap mencemar alam dah mula panggil anak-anak perempuannya yang sangat kelambatan. Di hon motor tu berkali-kali...

"pon!...pon!...cepatlah.." ayah dengan motor tu sama je bisingnya. Ajak anak perempuan memang lah. Nak cari tudung ke laut dah satu hal. Takkan nak pakai tudung cantik.

hebat ayah

oh ayah kesayanganku....Amal sayang ayah.

Kami berempat, merempit ke Parit 5, Sekinchan. Port yang kaya dengan khazanah alam semesta semula jadi. Tempat di mana remis dan kepah membiak memperbanyakkan warisan keluarganya. Sampai dekat situ...Subhanallah ramainya orang macam kami berempat ni. Jenis pemusnah alam habitat remis dan kepah. Rakus. Fokus kami hari ni kepah.

" Wahai Kepah...bersedialah!"

lumpur tu...arghhh
Kami hanya bawa seguni. Jadilah dapat memusnahkan satu family kepah. (Ya Allah...kenapa teruk sangat imaginasi Amal ni...korang layan je la ye).

Baiklah, sebelum sampai dekat kawasan kepah...Amal nak bagitahu bahawasanya pantai ni dipenuhi dengan lumpur dalam. Tepi pantai banyak pasir, kepah ada di tengah laut. Jadi, kena jalan kaki atas lumpur tu untuk ke tengah laut.

Mula-mula, semua semangat membara termasuk Amal nak cari kepah. Tapi...tapi...baru 10 langkah masuk lumpur dah mengah. Semput. Tak larat. Rasa jauh betul nak sampaikan dekat tengah laut yang padahal takde lah jauh sangat. Acah-acah je lebih. Ayah memang hebat, tak terkejar kami yang perempuan dengan ayah...ayah macam jalan atas simen. kitorang kat belakang terkial-kial angkat kaki dalam lumpur. haha.

Super Dad!
Jiha dan nonoi pun dah sampai kat ayah. Cuma Amal ni je yang lambat. Kaki Amal tak larat. Banyak kali duduk berhenti atas lumpur. Rasanya lagi penat dari daki bukit. Berhenti kejap...main dengan siput..jalan sikit. Berhenti kejap...main dengan siput...jalan sikit. entah apa-apa. haha.

Akhirnya, setelah berhempas pulas mengerah segala keringat dan tenaga...sampai juga dekat ayah. Nak pitam dah. Dah la waktu tengahari, matahari tegak atas kepala. Ya Allah, macam mana agaknya di Mahsyar nanti.

Masa tu ayah dah banyak dapat. Jiha dan nonoi pun sama. Amal baru nak cari. Rupanya senang je nak cari kepah ni, sebab dia lebih kurang macam kerang. Atas lumpur je. Fizikal kepah ni pula agak besar dan berat. Jadi memang senang sangat nak cari. Yang susah cuma nak sampai ke situ je.

rupa kepah
Alhamdulillah, kerja kami Kami dimuda sebab ada pakcik sebelah Amal yang mencari tu dia bagi je kepah yang dicari tu dekat kitorang. Baiknya pakcik. Tak pasal-pasal dapat lebih seguni. Terima Kasihh pakcik. Rasanya mak kat rumah dah panjang leher..apahal kami lambat sangat.

Sebelum balik, sempat cukai dengan ayah nak air tebu tepi jalan. Air kosong yang kami bawa ke laut dah rasa lumpur. Sebab tu dapat air tebu sejuk pula tu memang sedap tekak.

Balik tu, sampai rumah ayah request nak kepah masak sambal. Demimu ayah...

Seronok. Tapi penat.

Amal masak sambal kepah





Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...