Thursday, September 13, 2018

Rumah Mutiara Kata 24

Nota: sumber bacaan ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.

      "Ilmu itu ibarat air yang mengisi botol kosong"

huraian : kenapa Amal cakap macam tu?, pendapat Amal begini..saat kita menuntut ilmu kita adalah botol kosong. kita ni tak tahu apa-apa. Bila kita hadir dalam majlis ilmu, kita bawa diri kita yang macam botol kosong tu isi dengan ilmu. Ilmu itulah air yang mengisi kita. Penuhkan diri kita dengan ilmu. Jangan bawa botol penuh...jangan bawa diri yang rasa macam banyak ilmu semasa menuntut ilmu...bila kita belajar nak isi dengan ilmu baru, nanti kita tak boleh nak terima. Kita akan rasa kita je yang betul. Ilmu yang kita dapat pula, kita bawa balik tak boleh simpan dalam rumah...simpan untuk kita sorang je. Air(ilmu) tu kita kena share, kongsi dan sampaikan pada orang lain. Barulah orang lain akan tahu nikmat air(ilmu) tersebut.

Nota: Allah akan bagi ilham bila kita selalu melihat dengan mata hati


tengok botol air pun boleh dapat ilham


Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...