Thursday, September 13, 2018

REFLEKSI : NIKMAT SAKIT 2

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

................


Kalau nak ikutkan nota Amal dalam phone, agaknya boleh buat buku. Sebab Amal ni jenis suka sangat mencatat. kadang2 benda tak penting pun dicatat...haha. Amal ni jenis kalau teringat terus tulis...yelah Amal dah tua, takut lupa. So, ini catatan reflection minggu lepas.


2:03 pm, Amal Notes
Hari ni Amal turun MRT Sg buloh, Amal terus rasa sebak. Tangga tengah2, yup! tangga tengah antara escalator itu jaaaarang sekali digunakan, termasuk Amal sendiri. Kalau Amal pun lebih memilih naik escalator dan tak payah lah susah-susah nak guna kaki turun tangga. Lagi senang, berdiri je tahu-tahu dah sampai bawah kan.

Sekarang, bila dah sihat baru Amal sedar keegoan diri.  Baru pandai rasa nikmatnya naik turun tangga tengah tu. Ketika Amal sakit, Amal masih gagahkan diri naik MRT. Amal paling tak suka menyusahkan orang, apatah lagi orang tu ayah kesayangan Amal. Walaupun keadaan MRT nampak normal masa kita sihat, tapi tak masa Amal sakit. Sebab kaki Amal sakit. Setiap pergerakan memerlukan kekuatan. Sehingga Amal terpaksa berhenti seketika di tepi koridor untuk berehat, Walhal semua itu tak pernah Amal buat masa sihat.

La hawla wala quwwata illa billah

Peristiwa yang paling Amal ingat, masa abang kesayangan hantar balik ke Bangi naik kereta. Masa tu terpaksa singgah di RnR serdang, sebab hujan turun lebat dan juga masuk waktu solat. Amal seboleh-bolehnya nak solat dalam kereta je. Tapi masa tu, hujan lebat bercampur kilat. Kesian pula kereta Abang. Dengan penuh kegigihan dan kesakitan Amal gagahkan jua kaki ini melangkah setapak demi setapak untuk ke surau. Ya Allah, hanya Allah yang tahu betapa dirasakan jauh, perit dan sakit. Dalam surau tu tiada kerusi...menangislah Amal semasa solat kerana terlalu sakit untuk solat duduk di lantai. Amal sangat perlukan kerusi, tanpa alas...tulang Amal sakit. Alhamdulillah...abang faham kesusahan Amal. Dia sudi tunggu Amal, yang tersangat lambat. Lambat jalan, lambat gerak segala-galanya lambat. Semoga Allah murahkan rezeki Abang sekeluarga. Memang Allah sedang mengajar Amal ni....erti kesabaran yang cukup-cukup tinggi.

Alhamdulillah, walaupun Amal dah sembuh, tapi Amal kena jaga kesihatan kaki ni...kena selalu bersenam, tak boleh lasak2, tak boleh lompat2 dan tak boleh tarik berat2 dan tak boleh makan bukan2. Kaki Amal dah pernah kemalangan dan pernah jatuh sehingga retak, tambahan pula baru dapat radang. Kena sayang sikit kat kaki. Dah lama Amal tak panjat bukit...tu kegemaran Amal. Kadang2 pelik, hobi orang sakit ni...berlawanan betul dengan kemampuan dia. Sekarang, Amal belum berani...sebab naik tangga yg dekat rumah pun boleh rasa sakitnya. Setakat jogging lepas kan?

Degil.


kasut baru...yeay!




Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...