Wednesday, May 13, 2020

Dari Buku Notaku : Negative Mind Attitude

Nota: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang terkenal dan sudah sedia ada. Jika ada yang kurang dan salah, sudi-sudikan menegur saya.






بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Alhamdulillah...moga Allah SWT memudahkan segala urusan kita hari ini dan seterusnya...

.................


Salam Ramadhan Kareem semua pembaca blog Amal


Perkara yang  buatkita terperangkap dengan diri sendiri.

-sumber catatan amal dari kuliah online Ustaz Amin

Banyak orang tak boleh 'move on' dengan masa lalu. Dia masih dibelenggu dengan benda yg sudah terjadi dan berlaku. Sama lah dengan yg bercakap ni. Jadi, macam mana nak bebaskan diri kita dari terperangkap dalam keadaan macam tu. Paling penting kena ada AWARENESS atau orang panggil kesedaran.

Ingat tak, Rasulullah SAW pernah disihir. Dan Nabi tidak membiarkan diri nabi macam tu je...Nabi tahu ada something yg tak kena pada diri Nabi dan Nabi ubat benda tu.

Ada 3 perkara yg menyebabkan seseorang susah nak 'move on':

1. MENGELUH
Tak salah kalau Kita nak mengeluh, itu fitrah biasa lepas seseorang melalui sesuatu. Penat balik kerja, kesesakan lalu lintas ataupun masak tak jadi. Dengan kadar minimum mengeluh...'penatnya hari ni...' sekadar melepaskan keluhan. Yang jadi salah dan buruknya dalam mengeluh bila dah jadi kebiasaan...tabiat. Sehingga semua perkara dikeluhkan. Semua perkara jadi punca marah2. Kita faham awak penat balik kerja, boleh nak mengeluh...dibenarkan, tapi jangan sampai hari2 mengeluh penatnya balik kerja...sehingga 2 jam kemudian. Sebab dengan mengeluh hari2, dia akan ajar minda supaya fikir negatif. Dan hati-hati...bila kita sudah mula mengeluh ia akan mula membawa kepada point yg kedua...mula menyalahkan...

2. MENYALAHKAN
Kenapa kita menuding jari pada orang lain?...kerana kita perlukan seseorang untuk bertanggungjawab jawab dengan sesuatu peristiwa atau insiden yg berlaku. Bermula daripada mengeluh tadi...akhirnya membawa kepada menyalahkan. 'penatnya hari ni...awaklah ni yg tak reti nak jaga anak elok2...saya penat ni....saya nak rehat...jagalah anak awak ni". Nampak tak? Kita jadi suka meletakkan kesalahan 100% pada orang lain. Kena faham...dalam punca kesalahan seseorang tidak menyumbang 100%. Berapa kadar % kesalahan orang lain pada Kita. Mungkin 20%, salah isteri...30% salah Kita...50 atas faktor2 lain. Hentikan sifat suka menyalahkan orang lain kerana ia takkan bantu diri kita untuk nampak betul dan sedarlah akan diri kita juga ada salah. Akui kesalahan dan baiki diri kita.

3. MENDONGKOL
Menyimpan kenangan2 negatif dalam diri. Manusia memang susah nak melupakan benda buruk yg berlaku dalam hidupnya. Tapi belajarlah...membuang sampah dalam fikiran. Jangan simpan sampah tu...sebab itu Kita jadi sakit...bila teringat...terus sedih...bila sedih... jadi murung. Akhirnya kita akan mulakan semula mengeluh...menyalahkan Dan mendongkol. Kitaran ni takkan berakhir dan kita akan kekal terperangkap dalam kitaran ini.

Bagaimana nak keluar dari perangkap ini dan nak 'move on'?

MAAFKAN

Belajar memaafkan orang lain...dan kalau rasa bersalah dengan diri sendiri...belajar maafkan diri sendiri. Ingat...memafkan bukan melupakan. Itu 2 perkara yg berbeza. Melupakan adalah perkara lain. Kita maafkan bukan sebab Kita bagus...tapi sebab Kita nak lepaskan beban dalam hati. Kita mungkin marah dengan suami, ayah, emak, adik beradik, atau kawan2 Kita... Kerana mereka mungkin telah melakukan sesuatu yg menyakitkan hati. Kita rasa kitalah mangsa...dianiaya, dizalimi dan disakiti. Ataupun kita yg telah berbuat sesuatu benda buruk pada orang lain...lalu Kita rasa bersalah.

Saya nak bawa kembali, orang yg paling banyak dihina, disakiti dan dizalimi adalah Rasulullah SAW. Tapi Nabi tak mengeluh dengan apa yg dilakukan oleh musuh, Nabi tak menyalahkan orang lain dan Nabi tak simpan dendam. Ingat tak siapa Khalid Al-Walid sebelum memeluk Islam. Apa yg dilakukan olehnya...Nabi Maafkan. Dan tengok siapakah Khalid Al-Walid selepas memeluk Islam. Memaafkan ni hebat kan...

1. Salah dengan Allah...Taubat dan minta ampun dengan Allah.
Lambatkan solat, tinggalkan solat...hidayah Allah datang lalu rasa bersalah...

2. Salah dengan manusia...kena jumpa dengan manusia...minta maaf.
Kita fitnah dia, terambil harta dia...jumpa dan akui kesalahan minta maaf...
.
.
.
Hidup ni untuk kita rasa tenang dan bahagia. Dan... kebahagiaan itu datangnya dari diri kita sendiri bukan orang lain. Jangan bazirkan masa walau sesaat pun dari umur kita untuk hal-hal yg tak buat kita 'move on'. Mengeluh, menyalahkan dan mendongkol akan buatkan masa kita ditarik dan dibiarkan begitu sahaja. Allah bagi kita 24 jam...sayang sekali jika Kita gunakan semua masa itu untuk marah2, bergaduh, bersedih, termenung, memendam dan akhirnya tiada apa2 yg dilakukan dalam sehari. Yang mana sebenarnya masa itu boleh digunakan dengan benda2 yg bermanfaat, masa dengan  keluarga, menuntut ilmu, hafaz Al-Quran dan sebagainya. Jadi seorang yg aktif dan productive. Tenangkan diri...belajar memafkan. Teringat yg sakit2 hati tu...maafkan. kalau Tak boleh...tulis kat kertas 70 kali.

Saya maafkan....
Saya maafkan....

"Hidup perlukan diuruskan, bukan dirungsingkan"

Senyum.
Itu ubat yg paling mujarab.
Moga semua yg membaca menjadi ahli Syurga dan bimbing kita menjadi orang2 yg baik. InsyaAllah.
Salam Ramadhan.

Ucapan Hari diLahirkan

No ta: sumber mutiara kata ini dipetik dan diambil dari hasil pembacaan dan pengalaman penulis sendiri serta dari penulis mutiara kata yang ...